A Monthly Newsmagazine from Institute of Contemporary Islamic Thought (ICIT)
To Gain access to thousands of articles, khutbas, conferences, books (including tafsirs) & to participate in life enhancing events

Keyword: Islamic movement

Showing 1-20 of 148
Islamic Movement

Muslims in North America

John Andrew Morrow

Sha'ban 15, 14392018-05-01

We continue our conversation with Dr John Andrew Morrow about his views on the role of Muslims in North America.

Special Reports

Islamic Awakening: Was it Worth It?

Tahir Mahmoud

Rabi' al-Thani 13, 14392018-01-01

Seven years after the first stirrings of revolt against autocratic rulers in the Muslim East, while the movements have died down, it has emboldened people to stand up for their rights.

Islamic Movement

Muslim soft power: Is there a comeback?

Tahir Mahmoud

Dhu al-Hijjah 10, 14382017-09-01

Islam’s core values and principles make it immune to co-optation. While the unipolar world is collapsing, other power centers are emerging to take its place. Islam will play a significant role in this.

Special Reports

Necessity of local Muslim engagement

Maksud Djavadov

Jumada' al-Akhirah 02, 14382017-03-01

Muslims living as minorities in the West have an obligation to become engaged in local issues of justice and equality even while struggling for their rights.

Occasional Paper

كليم صديقي: مرحلة جديدة في مسيرة الحركة الإسلامية (Kalim Siddiqui: a new stage in the march of the Islamic Movement)

Kalim Siddiqui

Rabi' al-Awwal 14, 14382016-12-14

في نطاقها الأوسع[1]، تمتد الحركة الإسلامية لتشمل الأمة بأسرها. بينما تتمثَّل أضيق هذه النطاقات الحركية في شطر الأمةِ الأكثر سعًيا نحو الهدف النهائي[2] وقبل نحو عامٍ تقريبًا[3]، كان من الصعب تحديد مجموعة ريادية واحدة داخل الحركة الإسلامية، رغم أن عددًا من المجموعات المنظَّمة قد بسطت دعواها بأنها طليعة هذه الحركة، وهي حركات وأحزاب مثل جماعة الإخوان المسلمين في العالم العربي، وجماعت إسلامي[4] في باكستان، كذا ادعت بعض الدول القومية التي يقطُنها مسلمون  أنها «إسلامية».

Special Reports

Furkan: Turkey’s genuine Islamic movement

Mehmet Abdullah

Sha'ban 25, 14372016-06-01

The ruling AKP party in Turkey stands exposed. Its Islamic credentials are suspect. There is, however, a genuine Islamic movement in Turkey: Furkan Vakfi. It needs to be better known.

Editorials

Reclaiming Islam from the fanatics

Zafar Bangash

Jumada' al-Akhirah 23, 14372016-04-01

Fanatics come in all shapes and sizes. There are religious fanatics and then there are secular fanatics. Neither is acceptable. Since Islam has been hijacked by both, it is time for committed Muslims to reclaim it from their clutches.

Islamic Movement

On the edge of history: Dr. Kalim Siddiqui’s Stages of Islamic Revolution

Iqbal Siddiqui

Jumada' al-Akhirah 23, 14372016-04-01

Dr Kalim’s understanding of history went beyond the mere recording of events. He incorporated the understanding of broad trends and movements of social and political change, and the factors that influenced them to derive lessons for the future.

Daily News Analysis

Chronology of the latest events in Azerbaijan

Crescent International

Safar 22, 14372015-12-04

Crescent International is providing a brief chronology of the confrontation between the Aliyev regime and the Islamic movement in Azerbaijan as the regime is severely restricting most of non-regime controlled media through coercive action.

Daily News Analysis

Aliyev regime murders six Azeri citizens, and arrests Sheikh Baqirzade, for the third time

Crescent International

Safar 14, 14372015-11-26

The dictatorial regime in Azerbaijan massacres innocent Muslims, and arrests the leader of the Islamic movement, Sheikh Tale Baqirzade. What has prompted the illegitimate regime to resort to such tactics and whose interests does it serve. We examine the issue as information is still trickling in from Azerbaijan...

(عن التربية فى الحركة الإسلامية (2-2 On Tarbiyya in the Islamic Movement (2-2) (Arabic)

Abdurrahman Abou Zekry

Safar 05, 14372015-11-17

ترتبط صيرورة التربية ونهجها، في الحركة الإسلامية؛ باستقامة القيادة الاجتماعيّة على ذات النهج ودوام مُكابدتها له. إذ التربية هي الوظيفة الأهم للقيادة الاجتماعيّة، وهي النموذج النبوي في الدعوة إلى الله؛ النموذج الذي تُخالط فيه القدوة المتوهِّجة بالقيم القرآنية قدرًا يسيرًا من التوجيه المباشر، حتى يستقيم المربَّى على مراد ربّه ويُسلم له سبحانه، فيحمل همّ غيره بحُسن حمله لهمّ نفسه. وأعظم محنة قد تواجهها الحركة الإسلامية، أو أيًا من طلائعها؛ هي سقوط القدوة، على غرار ما وقع في مصر بشكلٍ فاضحٍ بعد 25 يناير 2011؛ إذ سقط جيلٌ كامل من العلماء والدعاة والمعلّمين والكُتّاب والسياسين والشخصيات العامة.

Daily News Analysis

Sheikh Baqirzade reveals he may be arrested again, by the Aliyev regime

Crescent International

Safar 04, 14372015-11-16

His anticipated arrest, the third by the Aliyev regime, will only enhance the prestige of Sheikh Tale Baqirzade in Azerbaijan. The Islamic Movement in Azerbaijan is gaining huge popularity while the illegitimate regime is in panic...

(عن التربية فى الحركة الإسلامية (1-2 On Tarbiyya in the Islamic Movement (1-2) (Arabic)

Abdurrahman Abou Zekry

Muharram 25, 14372015-11-07

إن حمل النفس على الحقّ لتعويدها إياه، حتى يتجسّد فيها بعضه لمن لم يعرفه؛ هي أشقّ مهمّة قد يضطلع بها مخلوق: الدعوة إلى الله بالنفس، ومنها أشفقت السماوات والأرض والجبال. فإما هُدي بك خلقٌ من الناس، أو فُتنوا والعياذ بالله. والفارق بين إكراه غيرك على أمرٍ وتربيته عليه فارقٌ في النيّةِ أصلًا. فالإكراه السلوكي نموذجٌ تدريبي براني شركيّ، قصير المدى سطحي المفعول؛ لا يلزمه إيمانُ المتدرِّبِ بشيء. بعكس التربية الإيمانيّة الجوانيّة، طويلة المدى عميقة المفعول؛ التي تتشرَّب بها النفس قيمًا تنعكس تلقائيًا على الجوارح وتسري بهدوءٍ، وبغير تكلُّفٍ؛ في الاجتماع الإنساني. ولا يصدُر الإكراه إلا عن نيّةٍ مدخولةٍ وفهمٍ سقيمٍ؛ فالنفسُ فيه لا تتحمَّل تبِعَة أفعالها، بقدر ما تنشغل غالبًا بإرهاب المتدرِّب/المواطن/القاصر الخاضع لولايتها. ولو انشغل المربِّي مُخلصًا بنفسه، بنيّة تربية غيره؛ لسدّده اللطيف الخبير.

Daily News Analysis

Sheikh Abgul the socio-political benchmark of authenticity in Azerbaijan

Crescent International

Shawwal 21, 14362015-08-07

Four years after his sentencing, Sheikh Abgul Suleymanov is turning into a major symbol against the corrupt Aliyev regime.

الحركة الإسلامية والقيادة الاجتماعية 2-2 Islamic Movement and Social Leadership (2-2) (Arabic)

Abdurrahman Abou Zekry

Shawwal 18, 14362015-08-04

وبدا غباء وقصور نظر الجيوب المسلحة خلال الثمانينات والتسعينيات مُثيرًا للتساؤل. إذ كان حجم العنف المرتكب حينها كافيًا جدًا لنقل السلطة من فلكٍ إلى فلكٍ جديد تمامًا، لكنه كان عُنفًا عشوائيًا اعتباطيًا بغير استراتيجيةٍ واضحة، بل تمكَّنت الدولة من توظيفه لدعم سُلطتها الأمنية. كما كان اندماج الإخوان، وغيرهم من المسيَّسين؛ في اللعبة السياسية انبطاحًا عشوائيًا بغير استراتيجية حقيقية، وهو الحضور الذي استخدمته الدولة لدعم شرعيّة نظامها السياسي المهلهل.

News & Analysis

Challenges facing Tajikistan’s Islamic movement

Our Eurasia Correspondent

Shawwal 15, 14362015-08-01

In our reporting of various regions especially in Central Asia, we have always identified Tajikistan as a special place in the former Soviet Union (FSU) where an Islamic socio-political movement could establish a viable governing system.

الحركة الإسلامية والقيادة الاجتماعية 1-2 Islamic Movement and Social Leadership (1-2) (Arabic)

Abdurrahman Abou Zekry

Shawwal 14, 14362015-07-31

الفصل بين النظر والعمل، بالأصل؛ فصلٌ مدرسيٌّ إجرائيّ. لكنّهُ سمتٌ ملازم لكل الأنساق المعرفيّة الوضعيّة؛ سواء تلك التي انبنت أول أمرها على الوحي الإلهي، أو تلك التي طوَّرها الجدل المادّي بتغييب الوحي. ولزوم هذه الخاصيّة للأنساق المعرفيّة الوضعيّة سببه ليس المكوّن البشريّ مُجرّدًا، بل هيمنة المكوِّن الجدلي حتى على الأنساق ذات الأصل التوحيدي، بتطاول الأمد وتزايُد تشقيق المقولات الجدليّة-المذهبيّة من قلب مقولاتٍ بشرية. لكن العامل الأهم في بروز هذه الإمكانيّة وتفاقُم نتائجها هو صدور التصوّرات الوضعية كافة عن أُطرٍ نظريّة افتراضيّة مجرّدة؛

لماذا تُهزم الدول وتنتصر الحركات؟ Why States Fail and Movements Succeed (Arabic)

Abdurrahman Abou Zekry

Shawwal 06, 14362015-07-23

ن الانتصار في معركة قد لا يعني الهزيمة الحقيقية للأعداء، فحين لا تتوفَّر العوامل الحقيقية للنصر؛ يُصبح أي نصرٍ مرحلي عملية تضليل، واستمرار للسير الخطأ، وتماديًا في طريق الوصول إلى الهزيمة الحقيقية. هكذا سار التاريخ في مراحلَ كثيرةٍ من تطوراته؛ كان النصر بداية الهزيمة، وكانت الهزيمة بداية النصر … والتاريخ في دورانه غريب، وهو يُعلمنا أنه لا توجد قاعدة ثابتة للتحول ترتكز على أسس متينة، اللهم إلا قاعدة التغيير من الداخل؛ المرتكِزَة على عقيدة لها جذورها في أعماق النفس، ولها انسجامها مع حركة الكون، ولها صلاحياتها في البقاء، والانتشار، والخلود”. – عبدالحليم عويس؛ دراسة لسقوط ثلاثين دولة إسلامية، دار المختار الإسلامي، 1978.

صعود الدولة ونهاية الدعوة The rise of the State and the fall of Da'wah (Arabic)

Abdurrahman Abou Zekry

Ramadan 30, 14362015-07-17

“إن أبرز مناصري النظرية الكامنة وراء هذا الأمل؛ أن يصبح الراديكاليون أكثر تعقُلًا بعد توليهم الحكم هو، للمفارقة؛ جورج دبليو بوش نفسه. هذه القناعة هي التي دفعت بوش إلى الإصرار، في ديسمبر 2005؛ على الانتخابات الفلسطينية، مع أن الفلسطينيين والإسرائيليين قد حذروه من فوز حماس. فأجاب بوش بأنه من المفيد لحماس أن تحكم، و تصير عُرضة للمحاسبة من قبل الشعب”. – مارتن إنديك، مدير مركز سابان في معهد بروكنغز وسفير أميركي سابق لإسرائيل؛ مجلة نيوزويك العربيّة، 10 يوليو 2007.

Main Stories

Personal interests invariably trump principles

Zafar Bangash

Ramadan 14, 14362015-07-01

Almost all people claim to follow some principles but when it comes to their personal interests, principles are often quickly abandoned.

Showing 1-20 of 148

Sign In


 

Forgot Password ?


 

Not a Member? Sign Up